lørdag 13. februar 2010

Space oddity

Jeg hører alltid på radio i bilen. Det er litt i perioder hvilken kanal jeg hører på, og for tiden er det "radio Norge" som er kanalen. De spiller musikk fra de siste fire tiårene, så alt fra 1970 frem til i dag. Litt gøy å høre noe annet enn den "vanlige" popmusikken og vg-listamusikken.

Jeg er en sånn type som ikke bare hører på musikken, men som også liker å høre teksten. Etter å ha hørt samme sangen kan man stadig oppdage nye ting i teksten.

En av de sangene som går igjen på radio Norge for tiden er David Bowies "space oddity". Jeg syns teksten på denne sangen er ufattelig trist. Den handler om Major Tom som skal opp i verdensrommet i en romferge. Sangen starter med at bakkemanskapet kaller på Tom for å gi han de siste instruksjonene. "ground control to major Tom, take your protein pills and put your helmet on. Commencing countdown, engines on. check ignition and may God's love be with you"
Dette virker jo helt greit. Han skal jo ut i verdensrommet og må ha alt i orden før han drar.
Deretter begynner nedtellinga. Så kaller de opp Tom igjen. Alt er jo i sin skjønneste orden tydeligvis. "Ground control to major Tom. You've really made the grade and the papers want to know whose shirts you wear" Det er jo tydelig at media er intressert i hva Tom foretar seg ute i det store rommet også, siden de vil vite hvem sin skjorte han har på (jeg har alltid trodd de brukte spesielle drakter når de var i rommet jeg da men...) Videre sier de til Tom "Now it's time to leave the capsule if you dare" Trodde egentlig ikke de hadde noe valg på hva de skal gjøre oppi der jeg, og at dersom jobben hans er å forlate kapselen sin, så MÅ han gjøre det... Etter å ha hørt denne sangen noen ganger, så har jeg alltid lyst til å rope til Tom på dette punktet i sangen, og be han om å ikke forlate kapselen sin... Men igjen jeg vet jo ikke hvordan sånne romskip egentlig fungerer da så...

I allefall så er Tom dum nok til å komme seg ut av kapselen, for nå er det plutselig han som kontakter de nede på bakken: "This is major Tom to ground control. I'm stepping through the door. And I'm floating in a most peculiar way. and the stars look very different today. For here I'am sitting in a tin can far above the world. Planet earth is blue, and there's nothing I can do" Her sitter han tydeligvis og observerer, og har sett at han er oppe "blandt" stjernene, slik at de ser annerledes ut enn hvordan de er sett fra jorda. Nå aner jeg fortsatt ikke helt hva verden og verdensrommet ser ut som der oppefra. Men Tom syns i allefall at jordkloden ser blå ut ovenifra :)

Tom fortsetter sine betrakninger "fra oven" med å si "Though I'm past one houndred tousand miles, I'm feeling very small. And I think my spaceship knows witch way to go. Tell my wife I love her very much, she knows" Virker som om noe er i gjære her. Han sier at romskipet vet hvor det skal dra, og det er vel kanskje tilfelle, siden de sikkert er datastyrt? Uansett så ber han de på bakken om å gi beskjed til kona om at han er glad i henne, og det betyr kanskje at han aner at noe er galt.

Uansett hva han vet eller ikke, så får han oppkalling fra bakken om at noe er galt. "ground control to major Tom Your circuit's dead, there's something wrong. can you hear me major Tom? Can you hera me major Tom? Can you hear me major Tom? can you..." Her tenker jeg alltid "shit Tom svar da for F¤%#" Han må jo komme seg tilbake til kona!!! Dette er drama på høyt plan. Hotell cæsar gå og legg deg. Bakkemannskapet får jo ikke tak i Tom. Stakkar Tom hva skjer nå?

Jo nå går vi tilbake til Tom. Han skjønner jo godt at noe har skjedd. "Here I'am floating around my tin can. far above the moon. Planet earth is blue, and there's noting I can do" Jeg har så vondt av Tom her... Han flyter rundt i rommet, og kommer til å dø helt alene uten å kunne bli hentet ned eller komme hjem til kona. Det er jo ufattelig trist, og hvordan er det for Tom som må leve sine siste minutter (frem til han går tom for oksygen) og vite at han kommer til å dø ute i verdensrommet?? Det må jo være grusomt...

Jeg syns denne sangen er trist... Stakkar Tom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar