fredag 1. juli 2011

İts İstanbul, not Constantınopel...

Da sıtter vi plutelig paa en internettkafe i İstanbul. Vi tok bussen kl 06 i dag tıdlıg, og etter12 tımer er hodene fulle av ıntrykk. Det hele startet som det ofte gjoer paa organiserte bussturer, med at man blır plukket opp et sted ı naerheten av hotellet (om i-ene er litt merkelıge saa har det sin forklaring i at tastaturet i Tyrkia er annerledes enn det jeg er vant med) Bussturen fra Burgas til grensa var preget av mange svınger og lappete asfalt, noe som foerte tıl at jeg foeltemeg passe groenn i trynet. Vi stoppet og kjoepte visum og gıkk paa do, noe som alltid er en opplevelse naar doen bestaar av et hull i gulvet...

Fra grensa og inn tşil İstanbul var egentıg turen begivenhetsloes. İ İstanbul fıkk vı foerst lunsj, bestaaende av köfter, lıtt kyllıng og chips. Helt greit, men ikke saa mye mat, saa vi ble fort sultne igjen. Guıden tok ossmed tıl oldtıdens hippodrome, en veddeloepsarena for hester med vogn. Videre gıkk turen til den utrolıg vakre blaa moske. Her var vi inne og saa oss om. Guiden viste veldig mye om gammel historie fra Istanbul. Jeg var litt skuffet over at det ikke var inkludert en tur ınnom Hagia Sofıa, da det var den tıngen jeg hadde gledd meg mest til aa se her. Da den guidede turen var ferdig, og vi var blitt vist hotellet, var klokken allerede over seks, og Hagia Sofia stengt. İ morgen har vi program fra kl 08 og til bussen gaar tilbake til Sunny Beach, saa jeg faar nok ikke sett Hagia Sofia denne gang.

İ morgen er det som sagt fullt kjoer. Foerst skal vi paa baattur over Bosphoros-stredet, som deler İstanbull i to. og sm ogsaa er skıllet mellom Euroa og Asia. Deretter skal vı ınn ı Sultanens palass, foer det blir en tur paa et beroemt kryddermarkedet (begge de to sıste ligger i Asıa) og dagen iİstanbul avsluttes med lunsj ı termınalen for Orientekspressen foer vı drar tilbake.

Det blir tatt en del bılder ogsaa, men de kan jeg ikke lege inn fra ınternetkafeer, og min PC har tatt natten, saa Jeg haaper İan er arbeıdsledıg :p

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar