tirsdag 19. juli 2011

Myraslekta

De to siste ukene av ferien har gått fort. Jeg har ikke gjort spesielt mye, men kost meg med å få sove lenge og jeg har hjulpet Nils med å holde meg hjemme når han hadde rørlegger på besøk. I helga var vi bedd på slektstreff på Myra, gården etter oldeforeldrene mine på Eide. Vi bodde på Skogly camping, og fikk møtt masse "nye" gamle og glemte. Vi hadde "byvandring" på Eide og i området hvor Myra lå. Gården er revet og isteden ligger det nå en idrettshall der, men vi fikk i allefall sett stedene. Huset morfar bygde, men som han og mormor aldri bodde i fikk vi også se. Selve huset er bygd om, pga forfall, men vi fikk i allefall sett det. Spesielt for oss som vet sannheten om huset og historien om hvorfor de aldr i bodde der, noe egentlig bare ble snakket bort da vi var der i helga. Det er jo litt spesielt for oss som er av de fire første barna til Rangvald Eide, siden vi har vokst opp med historiene til mormor. Hun mistet moren sin som niåring, og var vel ganske preget av det gjennom hele livet. Da Rangvald giftet seg med Olga, som var den eneste oldemoren jeg noen gang kjente, fikk de fire barn. Tre av de lever og hadde omvisningen. Vi fikk masse god mat, og gode muligheter til å mingle med slekta mens vi var der. Det jeg savner etterpå nå, er vel helst et anetre bakover. Det lå tre anetrær fremme sammen med en del gamle bilder, og det var Anna Maries (min biologiske oldemor) Det var olefar Rangvalds, og det var Olgas (min steoldemor). Barbro, mammas søskenbarn hadde fylt ut dette, og da fylt ut Rangvald og Olgas. Jeg forstår hvorfor Anna Maries ikke var fylt inn, da hun ikke var Barbros bestemor, men jeg er jo mest intressert i det anetreet jeg selv stammer fra. Jeg vil tro det er mulig å forske litt for å få fylt ut selv.

Søndag da vi skulle dra hjem kjørte vi via Vevang. Maya fikk plukket markblomster og lagt ned på gravstedene til Iver og Marit (morfars foreldre) og vi kjørte innom Stølen. Der har det kommet en liten Ive til verden. Det er kjempegøy at de har valgt å kalle opp det siste tilskuddet i familien etter Iverise, som har gitt gården navnet "Risestølen". Marit og Bjørn fikk prøvd seg som cowboy/girl, før vi kjørte Atlanterhavsveien hjem. Vi hadde en liten rastepause på Averøya hvor vi fikk se et av anleggene Bjørn har vært ute og startet opp (eller jobbet på, jeg fikk desverre ikke med meg hele historien), og vi spiste middag på Aspøya. Vi tok oss ikke tid til å innom alle kjente og kjære der, siden det begynte å bli sent på dagen, og vi var slitne etter ei fullstappet helg.

Nå er ferien over, og i dag hadde jeg første dag på jobb. Slitsomt, men godt å begynne på også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar