lørdag 7. august 2010

Reisebrev del 5

Takk for kommentar Marit :) bare for deg å begynne å skrive blogg også nå (er jo tross alt du som er skriveren av oss)

Her i Mahmutlar er det fortsatt finvær :) Hører rykter om regn hjemme i trøndelag, men håper dere har litt fint vær innimellom også.

I går dro vi på jeepsafari. Vi ble hentet utenfor hotellet på andre siden av gata her, og var lovt en tur opp i fjellene, med lunsj i Dimchay. Dimchay er ei elv som går opp i Dim-dalen, hvor de har mange resturanter hvor folket sitter på flåter og spiser. Her er det bare å hoppe i den kalde elva når man føler for en dukkert.

Jeepen var presis, vi hadde avtale om å bli plukket opp kl 09, og jaggu kom han til kl 09. Vi hoppet oppi jeepen, og ble litt bekymret da vi oppdaget at alt av seler var ødelagte. I tillegg var det mange fulle vannflasker bak setene, så vi så for oss en usikker tur med en kokende radiator. Jeepen så forresten ut for å ha sett sine beste dager. Vi plukket opp fire russere og en polsk familie så kjørte vi til en bensinstasjon i Alanya for å vente på de andre jeepene som skulle være med i følget vårt. Vi ventet i rundt 45 minutter før den første jeepen begynte å kjøre. En av jeepene måtte spring-startes, og jeg greide ikke å tenke på annet en at jeg hadde glemt å fortelle noen hvor jeg skulle, og at jeg ikke hade med meg id-kort i tilfelle... Åpen jeep uten seler oppe i fjellet, en må springes i gang, jeepen vår hylte i hjullagrene, og jeg håpet bremsene var i orden.

For sikkerhets skylt hadde vi med oss to tyrkiske gutter med fotoapperat og filmkamera, som hang bak på jeepen eller lå over panseret.

Etter å ha kjørt et lite stykke fikk vi beskjed om å ta frem vannflaskene som lå der, og kaste vann på passasjerene i de andre jeepene. Jeg pustet lettet ut... Radiatoren var i allefall i orden på jeepen vår :p

Turen ble helt fantastisk gøy! Det var vannkrig fra start til stopp (untatt på motorveien i tilfelle jandarma -trafikkpolitiet skulle se oss) Vi kjørte langt opp i fjellet på veier jeg ikke trodde det var mulig for biler å kjøre, Smale, svingete grusveier langt oppi fjellet med stup på ene siden. Til tider støvet det så mye fra jeepen forran at vi ikke så veien. Takk og pris for en forsiktig sjåfør...

Underveis hadde vi en del stopp. Først stoppet vi i en moske langt oppi fjellet. Vi damer måtte ikle oss skjørt og skaut (de hadde til utlåns) barna i landsbyen gikk rundt og solgte ting og tang. Etter å ha sett og fått forklart moskeen var vi oppe i et av husene i landsbyen, hvor vi fikk servert noe pannekakelignende brød med sjokopålegg og valgfri drikke (youghurt med vann, bare vann, øl eller brus) Vi satt på gulvet på et slags platå de hadde lagd til bak huset sitt, med tak av plastikk over. Etter det lille måltidet var det på tide med noen selskapsleker. Underholdene. Vi oppdaget at russere er en sær folkesort. De nekter å prøve å forstå tysk eller engelsk, og krevde ganske enkelt å få oversatt alt til russisk, noe som resulterte i at de begynte å le når vi var ferdige.

Da vi kom tilbake til jeepene hadde snille sjåføren vår fylt opp alle flasker med vann, så vi var klare for ny vannkrig. Det bars også ned igjen fra fjellet og ned mot dalen og Dim-elven. Her var det litt skummelt å sitte på, så det kjennes godt i de musklene jeg brukte for å holde meg fast i jeepen i de krappeste svingene og bratteste bakkene. Ikke at det hadde hjulpet dersom den hadde gått rundt da men...

I dimchay fikk vi lunsj, og mulighet for et forfriskende bad. Ute på flåten var det av med skoene, da vi skulle sitte på tepper og spise. Da vi skulle av flåten rakte jeg skoene mine til Nils, og han greide så klart å få tak på kun den ene før jeg slapp taket, så en stk spotec i str 35 seilet så elegant nedover elva, og har sikkert for lengst inntatt middelhavet... Den andre ble pent plassert i en søppelkasse i går kveld. En ting mindre å ta med seg hjem, og mer plass til shopping i kofferten :)

Siste stopp etter dimchay var kamelriding. Det måtte betales utenom turen. Turen var så kort, og kamelen stinket, så det var en aktivitet vi valgte bort. Sjåføren av jeepen kjørte oss helt til døra på blokka i går ettermiddag, siden jeg ikke hadde sko på beina.. Snill mann :)

I dag har vi egentlig gjort fint lite. Eller det gjelder vel for Bente og meg da. Vi har bare solet oss og kost oss. Det har vært skikkelig varmt her i dag, så hadde vi ikke gått opp da vi gjorde hadde vi vel vært temmelig røde nå. Nils har vært i Alanya og hentet bilder og dvd fra jeepturen i går, og handlet inn litt rom og mynte til å lage mojitos av i kveld.

Det er marked i Mahmutlar sentrum i dag, men den blir bortprioritet pga en fotballkamp, men det går greit for på tirsdag er det nytt marked her utenfor blokka. Det er også bare tre dager igjen til vi skal dra nå. Tiden har gått så fort, og jeg kunne godt ha tenkt meg en uke til her...

1 kommentar:

  1. hahaa... Søssa på rallytur...
    kan du kjøp/sjæl/kidnapp nån oliven te mæ?
    lure på koss tyrkiske oliven e sjø...

    SvarSlett