onsdag 4. august 2010

Reisebrev del 4

Først må jeg si at det er lov å legge igjen en kommentar dersom dere har en på lager ;)

På tirsdag var det marked her i Mahmutlar. Bildet er tatt tidlig på dagen, mens markedsbuene fortsatt hadde tak over hele gata. Vi gikk på markedet på ettermiddagen når det ikke var dritvarmt der og de hadde fått av disse hvite lerretene som de trekker mellom buene. Da var det litt luftigere og ikke så kvelende som på dagtid. På dagtid gjorde vi som vi bruker. Lå og sløvet på bassengkanten med musikk og blader/bøker.

Vi handlet først litt grønnsaker og slikt til middagen, og mynteblader til mojitos. så dro vi og så på buer med dill, dall og klær i. Jeg skal ikke si så mye om hva vi kjøpte der, for noe av det er gaver, så den som fortjener en gave får bare vente og se når vi kommer hjem ;)
Til middag lagde vi oss biff med peppersaus og ovnsstekte potetbåter.

Onsdag ble ikke den store dagen nede ved bassenget. Vi hadde planlagt en tur inn til Alanya. Nils kjøpte klokker sist han var her, og han har prøvd hjemme å få tatt inn lenka på klokka, men det har ikke vært noen som har villet gjort det. Mens vi var i Alanya fikk vi med oss en brann på en resturant

Merkelig nok var brannen i taket, og på verandaen under sto folk å røykte, så ingen tegn til panikk her. Brannfolka kom og de brukte fasinerende lang tid på å komme seg opp for å hjelpe.

Alanya var utrolig varm og svetten silte på oss alle. Det var ikke et vindpust (ja da mamma, jeg hadde smurt meg godt med solkrem!) Så vi fant ut at vi skulle gå ned til havna for å se etter om vi fant en liten trekk. Det fant vi ikke, så vi bestemte oss for å dra til Alanyum i steden. Det er et kjøpesenter som har aircondition. HÆRLIG!!!! Der spiste vi litt, og fant slike massasjestoler som var på hotellet jeg og Nils var på i Riga. De måtte prøves.

Slenger med et stemningsbilde fra stranda her nede i Mahmutlar. Det ser overskyet ut, men det er så høy luftfuktighet at himmelen er disig.

Så bars det hjem for et avkjølende bad i bassenget, og en sårt tiltrengt dusj. Etter dette dro vi ned på Afrodites for å spise middag, og se fotballkamp. Maten var kjempegod, og vakkert pyntet. Legger inn et bilde (riktignok på siden) av pynten på fatet:

Vi var klare for kamp, og selvfølgelig vant Rosenborg (hurra!) Eieren av resturanten kom og heiet sammen med oss. Han hadde bodd 18 mnd i Oslo for å lære norsk, og snakket bra norsk. Kelneren ville ha oss med til Alanya for å dra på bar, men vi avslo høflig. det hadde vært en varm dag og vi var slitne.

RBKs seier ble feiret med en stjerneskuddsprut fra bakken :)

Og til slutt et lite bilde av Köpek, som er hunden til eieren av Afrodites. Stakkaren løp uti veien i går og ble nesten påkjørt. Det gikk heldigvis bra.