tirsdag 26. oktober 2010

Tidenes samtale

av og til kan språklige vansker gjøre en situasjon ganske komisk, og jeg skirver ikke dette for å henge ut noen, eller håne, men det var noe med å le med, og ikke av. Dessuten var det vel like mye mitt rot og kofferthode som drosjesjåførens språk som førte til denne lille artigheten.

I allefall så hender det vi tar drosje når vi er på jobb, og en del av drosjesjåførene er relativt nye her i landet, noe som kan føre til språklig forvirring eller dårlig uttale som man også kan kalle det.

Jeg satte meg inn i Drosjen, og samtalen forløp som følgende:

Sjåføren: "Ha du kåt?"

og som en liten digresjon under akkurat denne kommentaren, så hadde jeg akkurat lest på VG nett at en del blir voldtatt under drosjeturer.

Jeg: "hæ?"
Sjåføren: "ja, lura på; ha du kåt?"
Jeg: "unnskyld?"
Sjåføren: "ja, skal du betale med kontant? eller kåt?"
Jeg "øh.. betale me kontant æ... eller forresten æ har rekvisisjon"

Litt satt ut kan man si. Håper virkelig drosjesjåføren ikke oppdaget at jeg ble litt paff i starten...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar