mandag 24. mai 2010

Hageeee :D

Jeg har fått meg hage. Sånn på ordentlig. Før mens jeg har bodd i byen har hagen bestått av en liten tue med gressløk, og noen krydderurter i hver sin potte ute på verandaen. Men på lørdag kom vi i gang på ordentlig. Mamma, pappa, Maya, Lisa og Trude kom og sammen med Nils fikk vi ordnet opp litt mer. Marit har jo vært med før og hjulpet med raking og beskjæring.

Det startet på lørdag med at Nils ordnet planker til de kassene jeg har grønnsaker i. Det ble to fine kasser på sånn ca 2m x 80 cm. De fylte vi matjord i. Så fikk vi hjelp av mamma til å finne og plante stiklingene til jordbæra. Tror ikke det blir så mye avling på den fronten i år, men til neste år blir det nok jordbær med fløte på til dessert :)
Vi fikk også satt noen poteter. Ikke så mange, og kanskje ikke mer enn 10 poteter det var plass til i de små rennene vi laget, men Nils sa vi kan prøve å låne en jordfres å få ordnet opp litt i potetåkeren neste år, slik at det kan bli litt mer da. Vi må vel starte forsiktig, og bare prøve litt etter litt.

I de to kassene med grønnsaker er det sådd (med god hjelp fra Maya) litt forskjellig. Sukkererter, gulrøtter, pastinakk, reddikker, blomkål, brokoli og hvitløk i den ene. Den andre har sukkererter, grønnkål, kålrot, knutekål, mainepe, ringblomster og hvitløk i :) Jeg håper det kommer noe utav det da, og er det vellykket, så kan skal vi ikke se bort fra at det vil bli en ekstra kasse eller to til neste år (i tillegg til større potetåker) Vi hadde over fiberduk, så det skal holde seg godt under der, så nå venter vi spent på de første spirene :)

I helga var det pinse også. Ikke at vi har noe tradisjon for å feire pinsa i så måte, men litt pinstimorro må man jo ha. Lørdag kveld var jeg til Monica og spiste lasagne. Marte hadde vært uheldig og kræsjet bilen sin, så hun kom ikke, men vi som var der koste oss. Jeg drakk ikke, og dro hjem da de andre dro ut på byen.

I går, søndag, var jeg på Brekkåsen og koste meg med Maya. Marit og Bjørn hadde reist til Vega for å være med i Konfirmasjon til Bjørns niese. Mamma og pappa skulle i konfirmasjon til Tonje, og da var det meg og Maya igjen i daffeklær :) Vi koste oss med film (se opp) som var utrolig morsom. Full av barnehumor, men også full av voksenhumor, så enten jeg eller Maya lo hele tiden. Etterpå dro vi ut i skogen. Vi skulle på leting etter min og Marits gamle "hytte" eller et område i skogen vi brukte som lekeplass da vi var unge. Maya var flink til å gå i skogen, så vi hadde en fin tur. Selv om "hytta" var igjenngrodd, så fant vi bordet og stolen (to steiner) som var igjenngrodd. Jeg husker jo selvfølgelig disse steinene som store, og ble litt skuffet da jeg så hvor små de er. Men det er vel en del av det å vokse opp det der... At man ser for seg ting som større enn de egentlig er. Jeg fortalte Maya om hva mamma og tante hadde lekt og hvordan, og spesielt steinen vi brukte som do hørtes spennende ut. Problemet var at det ikke gikk an å sitte på steinen nå, og Maya måtte bare sååååå innmari tisse når hun fikk høre at vi hadde tisset der "på ordentlig". I allefall resulterte dette i at Maya ikke fikk til å tisse da hun skulle prøve, så vi returnerte til Brekkåsen for å tisse på do.

Etter at mamma og pappa kom hjem dro jeg tilbake til Nils, for å være med på grilling sammen med hans kollegaer. Livligere gjeng skal det letes lenge etter. Her var det pinstimorro med grilling, drikking, volleyball, synging og generelt skål og fyll. Jeg dro hjem relativt tidlig da jeg var edru og skulle på jobb i dag, samt at jeg begynte å fryse noe vanvittig. Men hyggelig var det :)

Med Storm går det bra. Han har fått litt tørrfor i dag, og virker glad for det. Hver gang han hører en lyd på kjøkkenet løper han dit for å få noe godt å spise. Han har også blitt stor syns jeg. Lille babyen har fått et mye mer voksent ansikt og har vokst i lengden. Magen er ikke så stor, så han begynner å bli en fin ung gutt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar